Lakcímkártya

A lakcímkártya (lakcímet igazoló hatósági igazolvány) kiváltásához az alábbi iratok bemutatása ill. csatolása szükséges:

  • Szabályszerűen kitöltött, a szállásadó aláírását tartalmazó bejelentőlap, melyen a szállásadói minőséget is jelölni kell (tulajdonos, bérlő, haszonélvező)
  • Érvényes személyazonosító igazolvány, útlevél vagy kártya formátumú vezetői engedély
  • Lakcímigazolvány bemutatása-kiskorúak esetében is, ha ezzel nem rendelkezik, a kiskorú gyermek születési anyakönyvi kivonata
  • Kitöltött kérelem nyomtatvány a törvényes képviselő(k) nevének és telefonszámának a kiskorú lakcímkártyáján történő bejegyzéséhez
  • Bérleti szerződés
  • A lakcímkártya kapcsán ill. lakcímbejelentés során meghatalmazott is eljárhat, melyhez 2 tanú aláírásával ellátott írásbeli meghatalmazás, a meghatalmazó személyazonosító igazolványa és lakcímkártyája, kiskorú esetén születési anyakönyvi kivonata

A lakcímigazolvány illetékköteles, ha az igazolvány elveszett, megsemmisült vagy megrongálódott: 1,000 Ft, a névváltozás miatti csere: 500.- Ft

Illetékmentes lakcímigazolvány kerül kiállításra, ha

  • Ha arra a személyazonosító igazolvány kiadása, lakcímváltozás, illetve – 14. életévét be  nem töltött kiskorú estén – a kérelemre feltüntethető adatok változása miatt kerül sor.
  • Az igazolvány cseréje esetén, ha a csere a hatóság téves bejegyzésén alapul vagy az okmány gyártmányhibás.
  • Elveszett, rongált okmány cseréje esetén, ha lakcímváltozás is történik.

Az ügyintéző a változást a nyilvántartásba bejegyzi, majd legyártja és átadja a lakcímkártyát a  kérelmező részére.

A lakcímkártya (hivatalos néven: lakcímet igazoló hatósági igazolvány) az egyik leggyakrabban használt személyi okmányunk. E nélkül ma már szinte nem tudunk ügyeket intézni, éppen ezért nagyon fontos, hogy mindig maguknál tartsuk a többi iratunkkal, de legalább a személyi igazolványunkkal együtt. Mindezt ráadásul törvény is előírja, hiszen példának okáért egy igazoltatás esetén lakcímkártyánkat kötelesek vagyunk bemutatni a minket igazoltató rendőrnek. Ritkábban fordul elő, de a lakcímkártyára gyakran akkor is szükség lehet, ha például egy bankban, az orvosnál, az ügyvédnél vagy valamilyen szerződéskötésnél szeretnénk igazolni személyazonosságunk mellett az állandó lakhelyünket is. A lakcímkártya esetén nagyon fontos továbbá arra is odafigyelni, hogy megőrizzük épségét – erre minden egyes személyi okmányunk esetében szükség van –, és bár a lakcímkártya esetében ez nem mérvadó, de érvényességükre is nagy gondot kell fordítanunk.

A lakcímkártyát kétféle módon adhatják ki: hivatalból, illetve természetesen az ügyfél kérésére is, ha például valamilyen okból kifolyólag megrongálódik, eltűnik vagy megváltozik a lakóhelyünk vagy tartózkodási helyünk és nem szeretnénk ebből problémát például egy rendőri igazoltatás alkalmával.

Okmányirodák elérhetősége: http://www.nyilvantarto.hu/hu/oi_kereso

A lakcímkártya nem rendelkezik érvényességi dátummal.

Tehát amennyiben egész életünkben nem változik a címünk és nem használódik el, életünk végéig kitarthat egy ilyen okmány, azonban nem árt tudni, hogy bizonyos eseményekhez szorosan kapcsolódik. A lakcímkártya pl. érvényét veszti abban az esetben, ha a rögzített és bejegyzett adatokban változás történik. Tehát valaki megházasodott, és megváltozott a neve –, megrongálódott, elveszett, esetleg hamis adatokat tartalmaz. A lakcímkártya érvényességét vesztheti még akkor is, ha a megszűnt címre való jogosultság véget ért, vagy a tulajdonos elhunyt.

A lakcímkártyát minden esetben a lakcím szerinti illetékes okmányirodában kell igényelni, de bizonyos esetekben az állampolgárságban eljáró szerv vagy az anyakönyvvezetést elvégző hatóság, a jegyző és a központi szerv és kiadhatja.

Mikor szűnik meg a tartózkodási hely cím?

Amennyiben állandó tartózkodási helyünket megváltoztatjuk, ideiglenesen máshol tartózkodnánk, szükséges bejelenteni az ideiglenes tartózkodási helyet (ideiglenes lakcím). Az ideiglenes lakcímet 5 évente meg kell újítani, mert megújítás hiányában az ideiglenes lakcím a törvényi szabályozás miatt megszűnik.

A lakcímkártya cseréjéhez egyedül a lecserélendő lakcímkártya valamint a személyi igazolvány kell, de szükség lehet más okmányokra is, így például a lakás tulajdonosának a hozzájárulására vagy bérleti szerződésre is.

A lakcímkártya kiállítása illetékmentes a következő esetekben:

  • személyi igazolvány és lakcímkártya eltulajdonításakor
  • új típusú személyi igazolvány, lakcímváltozás, illetve – 14. életévét be nem töltött kiskorú esetén – a kérelemre feltüntethető adatok változása miatt kerül sor

Illeték fizetése az alábbi esetekben szükséges:

  • 500 Ft illetéket kell fizetni, ha személyi azonosítót vagy a lakcímet nem érintő adatváltozás miatt kerül kiállításra (pl. házasság miatti név változása esetén).
  • 1000 Ft illetéket kell fizetni, ha a lakcímkártya elveszett, megsemmisült vagy megrongálódott.

Vonatkozó jogszabály:

  • 2004. évi CLX. v. (Ket);
  • A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló, többször módosított 1992. évi LXVI. törvény, valamint a végrehajtására kiadott 146/1993. (X. 26.) kormányrendelet
Válasszon menüt!